tirsdag 31. juli 2018

Prektig Praktspragle og avleggere.

Praktspragle nederst.3.Mai
Rensede avleggere
Praktspraglebarn.
Jeg begynte nok farlig sent på sommeren med å ta avleggere. Spesielt når det gjaldt en Praktspragle/Coleus, som jeg kjøpte så fint og flott.
Her over er et bilde av den 3. Mai. Rosa og lyse grønn, stod den en kort stund. Før en begynte å henge på stilkene. Først senere forstod jeg hvor mye Praktspragle er mye mer en sommerblomst som gir seg ganske lett, når man kjøper den i butikk. Hvordan de drives fram er kanskje også en annen sak.

Så jeg gav meg egentlig i gang med å ta avleggere ligg for sent for den, og litt for sent på sommeren.
De første som jeg satte i vann, råtnet i enden ganske fort. Så de måtte jeg kaste. Da var det å søke og lese mer om det på nettet. Og da forstod jeg først at det måtte være to sett med blader, og ta vekk en eller to sett under. De stod da i vann inne i kjøkken krone men gav fortsatt ingen røtter.
Plutselig fant jeg ut at de måtte stå ute og får mer sol.. joda jeg tar dem inn i verste sol-steika, men ellers sto de ute. Fortsatt ingen røtter.
Så hørte naboen med en gartner, og jeg fikk vite at man skulle bytte vann hver dag. Så nå holder jeg på med det.

Jeg vet ting tar litt tid. Spesielt nå i "Hundedagene" eller rot-måneden, da det mest kan råtne og det er liten kraft. Den flotte jeg kjøpte, står nå temmelig avribbet og stakkarslig igjen. Jeg fant en mørkerød Coleus hos en nabo og tigde til meg en avlegger av han også. Og det hadde han visst tatt fra denne planten som stod ute på sommeren, mange ganger. "noen få dager så får du røtter" fikk jeg beskjed om. Men ikke nå så sent på sommeren.. Det var nok mer på våren og forsommeren.

Nå oppdaget jeg at jeg har latt litt mange blader stå igjen. Altså ikke bare to bladsett, men tre. De var så fine og store de bladene. Men det kan også være litt av årsaken til at den ikke har klart å sette røtter, for alt vannet og kraften har gått med til å holde livet i de store bladene. Så nå renset jeg ennå mer i bladene.

Jeg plasserte nemlig også noen små topper, rett i jorda. Der har jeg dusjet ganske jevnt og på disse "barna" så har det kommet litt røtter. Så der håper jeg at det blir noe vakkert utover høsten også. Moderplanta, den store og flotte jeg kjøpte, har jeg virkelig ikke lyst til å dele noe bildet av. Den lever men det er like lite vekst der som rotdannelse er på de avleggerne som står i vann. Det kanskje på tide å gi opp vannet og lage litt fuktig såjord til alle sammen, og putte dem i den mørke mulden i stedet.





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Solsikker

Dette var den første som kom med flere.  Her har du den mørke skjønnheten.  Toppen langt der oppe kommer blomsten. Men blomsten på min ...