mandag 30. juli 2018

Bitt av plantebasillen - Fredsliljen.


Mauna i blomst
Bak tven
I Mai, satt jeg i min lille hule, og varmen kom så jeg orket ikke mer å sitte å strikke og hekle hele tiden. Det var kanskje på tide å få en ny hobby, her hjemme. Noe å stelle med, når jeg ikke har krefter til å leve et sosialt uteliv. Så jeg åpnet dørene for å få inn flere grønne planter.
Hver vår, lengter jeg etter at det blir grønt, etter en kald og sur vinter. Men hvorfor skal jeg gå å vente, når jeg heller kan skape grønske og flor her innenfor mine egne vegger.

Dermed begynte jeg å kjøpe inn litt mer planter. En blomsterbutikk på Eiktoppen, solgte ut "stakkarsplanter" som jeg fikk for en billig penge. Og for noen år siden, kjøpte jeg en sværing, som har klart seg veldig flott. Nå bor den rett bak tven.. Det er en Fredslilje. Spathipyllum Wallisii, Men det er en Mauna Loa.. en hybrid som er en større utgave av denne planten.
Den kom med en blomst til meg, før Sankt Hans. Men nå har jeg klipt denne av, da den så ganske mørk og ferdig ut. Nå i slutten av Juli, har den kommet med et blad til som stikker lysegrønt over tven min.. Og det er nå mer å følge med på plantene som omgir tven enn det er på tven nå i sommer.

Her kommer noen nye og gamle bilder av min kjære Mauna som ble forkastet og solgt for en billig penge.

Denne lysegrønne potten fant jeg på Biltema for noen år tilbake, så jeg plantet Maunaen over i denne ganske fort. Med grus i bunnen. Har funnet flere i brunt, som virkelig ser ut som store terrakotta potter. Men det var en helt annen pris for disse plastpottene. De siste jeg kjøpte var til 30 pr stykk. Men det er ikke ofte jeg finner dem der..

Fredsliljer er en av de få plantene som kan være "bløt på bena" da den kommer fra jungelen i Sør og mellom Amerika der de i deler av året opplever å stå nesten under vann. Derfor fant jeg også at fredslilje også er en plante som noen forsøker å plante i akvariet sitt. Men da vil den etterhvert rotne og forgifte vannet for fiskene. Men det betyr at den absolutt ikke liker å tørke ut, så man kan godt ta den i dusjen og la den får en skikkelig omgang. Min Mauna, tar jeg nok heller ut til hageslangen, av og til. 



Nytt blad nå

Omplant i April
Deling av fredslilje. Dette var en plante.

Soveroms Fredslilje




Jeg hadde også to vanlige Fredsliljer, som ikke kom i blomst i år. Skjønte etterhvert at det rett og slett var blitt for tett med blader og det var tide for deling av planten.
Det hjalp lite at jeg plantet den om i store plastpotter fra Biltema i April..
Så jeg googlet og fant litt ut om deling av fredsliljer. Og sannelig kan man være ganske tøff med denne Til og med skjære over større røtter. Jeg endte i første deling og skjære over en hel del røtter. Den andre klarte å jeg rive fra hverandre uten kniv.

Av to ble det fire. En lever og flommer ut på soverommet mitt. En fikk en nabo, og lever glade dager ut til jeg tar den inn for henne når det blir kalt. Og de to står på sin opprinngelige plass.
De sturet litt i begynnelsen, så det er bare å bade dusje og vanne dem godt, men de vil da heller ikke ha for mye sol og hete.
Jeg håper at mer plass i potta, betyr at den også klarer og komme i blomst etterhvert. Men ellers er jeg veldig fornøyd med den jobben Fredsliljene mine gjør. De er nemlig svært luftrensende.
Nasa har forsket på flere planter, for og skape god luft for astronauter. Og Fredsliljer gir både mer luftfuktighet for tørr inneluft på vinteren og renser luften.
Mester Grønn skriver på sin side om Luftrensende planter.

"• Fredslilje (Spathiphyllum) tilfører luftfuktighet, og renser luften for alkohol, aceton, tricloroetylen, benzen og formaldehyd. Jorden holdes jevnt fuktig i vekstperioden. Gjødsle regelmessig, men mindre om vinteren. Fredsliljen trives best i halvskygge."https://www.mestergronn.no/inspirasjon/gronne-planter-bra-for-inneklima/

De vakre, livskraftige og frodige Fredsliljene er absolutt et viktig alternativ for et godt inneklima når vinteren kommer.







Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Solsikker

Dette var den første som kom med flere.  Her har du den mørke skjønnheten.  Toppen langt der oppe kommer blomsten. Men blomsten på min ...