søndag 15. september 2019

Solsikker


Dette var den første som kom med flere. 

Her har du den mørke skjønnheten. 

Toppen langt der oppe kommer blomsten.


Men blomsten på min høyeste solsikke vender jo feil vei.. mens planta lener seg på treet i vinden. 

Besøk av flittige bier i sommervarmen.


Etter mye såing så endte jeg opp med fem solsikker. Og var veldig spent på hva det ville bli utav dem. To knakk, den ene knakk da naboen renset trær og kvister som falt over.
De tre jeg hadde igjen har allikevel vært veldig vellykket.
Den første som kom har jeg hentet tre blomster på, og nå står den med sin fjerde.
Og endelig fikk jeg til en mørk solsikke i år.
Da det ble så mye regn så var det en som vokste seg enormt høy. Den er nå over tre meter og lener seg mot et gammelt epletre som ble sterkt beskjært i fjor. Det har vært bra når høststormer melder seg med sterk vind.
Der er det anlegg til fire fem blomsterstander og den første har kommet i gang, med virkelig svart sentrum. 

Det ble mye vekst og lite solsikker. Så til neste år tenker jeg å samplante dem så de kan vokse som i en liten åker. Håper bare jeg får fram noen frø fra disse i år, som jeg kan bruke.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Solsikker

Dette var den første som kom med flere.  Her har du den mørke skjønnheten.  Toppen langt der oppe kommer blomsten. Men blomsten på min ...